Contra-expert bij brand: Wanneer je je afgescheept voelt door de verzekeraar

 

“Door de brandlucht in ons huis en een zwarte veeg op het plafond, zou onze verzekeraar het plafond en twee muren opnieuw laten sauzen en zou onze benedenverdieping schoongemaakt worden.” Dat was wat de bewoners van een rijtjeswoning in Lelystad vergoed kregen nadat er bij hun buren een flinke brand was geweest. Na een paar dagen bij familie geslapen te hebben, kwamen ze weer terug in hun eigen huis. De brandlucht hing er nog steeds en ’s ochtends werden ze wakker met hoofdpijn. Omdat hun verzekeraar het niet nodig vond om nog meer actie te ondernemen, schakelden de bewoners mij als contra-expert in. Ze voelden zich niet serieus genomen.

Grondig onderzoek

Eenmaal in de woning was er inderdaad niet direct veel meer te zien dan mij gemeld was, maar waarom hadden de bewoners dan die klachten? Tijd voor een grondig onderzoek door goed te kijken, te voelen en te meten.

De ruiten van de woning bij de buren waren gesprongen en de kozijnen waren voor een deel weggebrand. Ik keek zo in de spouw. De brand heeft dus een flinke drukopbouw veroorzaakt, waardoor de rook zich door de spouw naar de woning van mijn opdrachtgever kon verspreiden. Dat verklaarde hoe er grote hoeveelheden roetdeeltjes en fijnstof de woning van mijn opdrachtgevers in konden komen.

Terug in hun woning haalde ik mijn hand langs binnenkant de ruiten. Mijn hand was zwart. Dat betekende dat de rook zich flink door de kamer verspreid had, maar ook dat de schoonmaaksters niet erg grondig te werk waren gegaan.

Op de bovenverdieping kwam de brandlucht me tegemoet. Het wasgoed in één van de kamers stonk er nog naar. De verzekeraar had wel iets gedaan, maar om gedupeerden met zo’n beperkte oplossing af te schepen ging mij echt te ver. Er was meer aan de hand.

Nieuwe eisen

Na een grondig onderzoek en met een overtuigend rapport ben ik naar de expert van de verzekeraar gestapt. Hierin eiste ik dat een schoonmaakbedrijf ook de hele bovenverdieping zou reinigen, en dat een schildersbedrijf ingeschakeld zou worden om álle wanden van de benedenverdieping te sauzen en te behangen. Er waren namelijk nog steeds overal roetdeeltjes te vinden. De inboedel zou gereinigd moeten worden door deze te ozoneren, zodat het roetlucht uit de stof getrokken wordt. In de 4 weken verstreken tijd, plus de 2 weken tijd die hier voor nodig zou zijn had het gezin met drie kinderen recht op een dagvergoeding om buitenshuis te verblijven, en ook om al het wasgoed opnieuw te wassen.

Het resultaat

Uiteindelijk is er aan al mijn eisen gehoor gegeven. Daarmee erkent de verzekeraar dat er meer aan de hand was dan door hun expert aanvankelijk was vastgesteld, en dat is fijn. Maar het is nog veel prettiger dat de gedupeerden, die eerst in de kou gezet waren, geholpen werden met een oplossing waar zij recht op hadden. Nu wonen ze weer in een schoon en leefbaar huis.

Komt u ooit zelf in zo’n vervelende situatie terecht? Laat u dan niet afschepen door de oplossing van de verzekeraar, maar schakel een goede contra-expert in.

Wie is GM Expertise?

Als ervaren NIVRE-gecertificeerde Contra-expert en Schade-expert Rechtsbijstand en Aansprakelijkheid vind ik maar één ding belangrijk: het belang van de gedupeerden bij bijvoorbeeld brandschade, waterschade, stormschade of inbraakschade.

Gabriel Mineur
Tel: +31 6 81824208

www.gmexpertise.nl